Jumaat, 18 November 2016

10 Jenis Makanan yang membantu menurunkan kolesterol

Penyakit jantung dan strok merupakan dua masalah kesihatan yang dilaporkan semakin tinggi dan berpunca daripada kolestrol tinggi? Ia merupakan ancaman kepada kesihatan anda. Masalah kolestrol tinggi ni adalah atas faktor keturunan, diet pemakanan dan gaya hidup seseorang.

Kolesterol ialah bahan berlemak (lipid) yang merupakan sebahagian daripada membran luar sel dalam badan haiwan. Ia juga ditemui dalam edaran darah Manusia. Dua sumber utama kolesterol dalam darah diperoleh daripada pemakanan dan pengeluaran hati.

Kolesterol pemakanan datang daripada daging, ayam, ikan dan produk tenusu. Selepas makan, kolesterol diserap oleh usus ke dalam peredaran darah dan diselaputi oleh protein. Kolesterol bersalut protein ni dipanggil “chylomicron”.

Hati mampu menyingkirkan kolesterol daripada peredaran darah dan juga menghasilkan kolesterol serta merembeskan kolesterol ke dalam peredaran darah. Selepas makan, hati mengeluarkan “chylomicron” daripada peredaran darah. Di antara waktu makan, hati menghasilkan dan merembeskan kolesterol kembali ke dalam peredaran darah.

Kolesterol tidak boleh larut dalam darah kecuali jika ia bergabung dengan protein khas yang dipanggil lipoprotein. Kolesterol yang dirembeskan oleh hati ke dalam darah boleh bergabung dengan lipoprotein ketumpatan amat rendah (VLDL) atau lipoprotein ketumpatan tinggi (HDL).

Kolesterol LDL yang terhasil daripada metabolisme kolesterol VLDL dalam aliran darah, dikenali sebagai kolesterol ‘jahat’ manakala kolesterol HDL dikenali sebagai kolesterol baik.

Kolestrol penyebab serangan jantung

Seseorang individu terdedah kepada serangan jantung apabila dia mempunyai kolesterol LDL yang lebih tinggi daripada kolesterol HDL.

Lipoprotein LDL menyebabkan kolesterol melekat pada dinding arteri, menyebabkan pembentukan bahan keras dan tebal yang dipanggil plak kolesterol. Lama-kelamaan, plak kolesterol menyebabkan dinding arteri menebal dan saluran arteri semakin sempit, satu proses yang dipanggil “atherosclerosis”.

Arteri koronari membekalkan darah dan oksigen kepada otot jantung. Bila arteri koronari menyempit disebabkan “atherosclerosis”, ia tidak mampu membekalkan darah dan oksigen secukupnya kepada otot jantung. Kekurangan oksigen ke otot jantung menyebabkan dada sakit, juga ketulan darah dalam arteri yang menyebabkan saluran itu tersumbat dan membawa kepada kematian otot jantung (serangan jantung).

Zarah kolesterol HDL menghalang proses “atherosclerosis” dengan menarik kolesterol daripada dinding arteri dan menyingkirkannya melalui hati, untuk dibuang menerusi hempedu. Ia juga mengganggu pengumpulan kolesterol pada dinding arteri oleh zarah kolesterol LDL.

Bagi anda yang merasa memiliki kadar kolesterol yang tinggi sebaiknya lakukan cara untuk menurunkan kadar kolesterol tinggi dengan cara mengamalkan makanan yang dicadangakan dibawah.

10 Jenis makanan yang membantu menurunkan kolesterol

1. Kacang Soya

Mengandungi 48 peratus protein, lesitin, vitamin dan zat galian. Kacang soya mampu menghindari penyakit jantung dan kencing manis.
Kandungan kalsium dan mineral membantu memecah lemak sambil menyusutkan kadar lemak jahat atau lipoprotein ketumpatan rendah (LDL) dan meningkatkan kadar lemak baik atau lipoprotein ketumpatan tinggi 

2. Kuaci

Kuaci kaya dengan kandungan zat besi,baik amalkan makan kuaci jenis tawar seperti biji labu atau bunga matahari untuk menamba zat besi sambil mengurangkan kolesterol

3. Buah kering

Buah kurma kaya dengan serat dan kandungan flavanoid ianya mampu menyingkirkan lebihan lemak LDL dan mengurangkan risiko penyakit jantung ,Kandungan flavanoid juga terdapat dalam the, brokoli, tomato, bawang dan buah delima.

4. Epal

Makan sebiji epal atau jusnya setiap hari dapat mengurangkan kolesterol dalam badan.Apabila memakan makanan segera dan kemudiannya makan epal atau jusnya dapat mengimbangi kandungan zat dan mencegah pembentukan lemak.

5. Ikan Tuna

Sumber asid omega-3 selain salmon dan sardin,ia mampu melindungi tubuh daripada peningkatan kadar kolesterol LDL

 6. Kacang tanah

Kacang tanah yang dipanggang mengandungi lemak sihat dan kaya vitamin E.Vitamin E dapat membantu  menghalang radikal bebas daripada merosakkan kandungan HDL dan dapat mengelak daripada serangan jantung

7. Buah Mangga

Buah mangga kaya vitamin C, vitamin C berupaya mencegah LDL dalam badan
dan selain buah mangga buah lain ialah belimbing, kedondong, betik, rambutan, strawberi dan kiwi

8. Kismis

Kismis mengandungi sebatian yang mampu menurunkan kolesterol.Amalan diet 400 kalori kismis setiap hari boleh menrunkan kadar kolesterol dalam darah sebanyak 8 peratus

9. Jambu batu

Jambu batu - disyorkan makan buah jambu batu dalam jumlah 400 gram atau sebiji sehari selama empat minggu ianya dapat menurunkan paras kolesterol sebanyak 18.8 peratus dan baik untuk wanita yang ingin menurunkan berat badan

10. Pengambilan vitamin tambahan

Antaranya :

#OMEGA GUARD

1. Pengambilan asid lemak omega 3 seperti EPA dan DHA boleh
2. mengurangkan risiko penyakit jantung. 
3. Memperbaiki kesihatan kardiovaskular disamping memelihara tekanan darah dan paras trigliserida dan kolesterol yang normal. 
4. Merendahkan kolesterol dan menghindar pembekuan darah di dalam badan. 
5. Melancarkan peredaran darah.
6. Mengelakkan Obesiti.

#GARLIC COMPLEX

1. Menghalang strok. 
2. Menguatkan sistem pertahanan tubuh.
3. Menghalang penyakit berkaitan jantung. 
4. Mengeluarkan logam toksik dalam tubuh seperti kadmium, plumbum dan merkuri yang menyebabkan tekanan darah tinggi. 
5. Membantu mengekalkan tekanan darah yang normal dan paras kolesterol. 
6. Menggalakkan kesihatan kardiovaskular. 
7. Menurunkan kolesterol LDL, trigliserida dan kelikatan darah. 
8. Meningkatkan HDL, menghalang stok dan penyakit koronari.

#VITAMIN E COMPLEX

1. Melindungi jantung, melindungi sel darah merah untuk mengelakkan pengasidan lipid. 
2. Meningkatkan kolesterol HDL. 
3. Mengurangkan tekanan darah tinggi. 
4. Sejenis antioksidan kuat yang boleh larut dlm lemak dimana ia menyokong kesihatan jantung.

#LECITHIN

1.Pemecahan lemak dan kolesterol, bertindak sbg pembersih salur darah. 
2. Membantu mengemulsi dan metabolisma lemak, kolesterol dan trigliserida dalam tubuh. 
3. Menghalang tekanan darah tinggi dengan menghalang arteriosklerosis. 
4. Menggalakkan peredaran darah.

#CoQHealth PLUS

1. Menyokong penghasilan tenaga bagi jantung. 
2. Menggalak dan melindungi arteri sihat terhadap pengoksidaan LDL. 
3. Meningkatkan peredaran darah. 
4.Membantu menambah dan mengekalkan paras CoQ10 di dalam darah.

#Vivix Shaklee Pelindung Kepada Jantung Yang Sihat

Vivix Shaklee adalah pelengkap kepada jantung yang sihat. Ia berupaya melindungi jantung anda daripada pengoksidaan salur darah. Pengoksidaan pembuluh darah ini akan menyebabkan mendapan plak yang menyempitkan salur darah.

Vivix mempunyai antioksidan kuat bagi melindungi salur darah dari teroksida. Ia mengandungi 10 kali ganda resveratrol dan 15 folifenol. Ia berupaya membaiki sel dan berfungsi sebagai tonik anti-penuaan.

Dapatkan penjimatan berganda untuk setiap produk Shaklee dengan mendaftar sebagai ahli.. 

JOM DAFTAR AHLI SEKARANG!!!

Anda akan mendapat potongan sehingga 15-30% jika mendaftar sebagai ahli Shaklee..

Sekiranya berminat menjadi Pengedar Sah Shaklee, boleh menghubungi saya 0173511136 untuk pendaftaran ahli Atau pergi terus ke mana-mana cawangan Shaklee, mendaftar di bawah ID Shaklee 1081383 dan anda bakal mendapat bimbingan daripada saya.

Hubungi saya segera untuk sebarang tempahan dan pertanyaan.

 "produk shaklee bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah mana-mana penyakit..ia hanyalah supplemen iaitu makanan tambahan untuk memberikan kesihatan yang lebih baik kepada kehidupan kita."

Sekian,wassalam.